Příloha 4
Pravidla pro činnost dílčích knihoven
- Dílčí knihovny (dále jen DK) jsou na zřizovány na ústavech, klinikách a odděleních 2. LF a FN Motol za účelem přímého přístupu k tématicky specializovaným dokumentům pro vědecké a pedagogické pracovníky 2. LF a FN Motol.
- Získávání dokumentů do DK je hrazeno z rozpočtu fakulty nebo nemocnice objednávkou přednosty nebo vedoucího pracoviště; z grantových prostředků; darem.
- Fond dokumentů DK centrálně eviduje společné pracoviště Ústavu vědeckých informací 2. LF a Samostatného oddělení knihovny FN Motol (dále společný název knihovna), který je zpracovává v automatizovaném knihovnickém systému. Formou speciálních nebo grantových výpůjček fond dokumentů distribuuje na pracoviště a to vždy na konkrétní jméno pracovníka. Fond dokumentů DK je majetkem knihovny 2. LF nebo FN Motol.
- Speciální nebo grantovou výpůjčku lze zapůjčit jen registrovanému uživateli a to pouze v kategorii „Zaměstnanec fakulty“ nebo „Zaměstnanec FN Motol“.
- Registrace uživatele je provedena v automatizovaném knihovnickém systému na základě jím vyplněné přihlášky a podpisem prohlášení, že se seznámil s Výpůjčním řádem knihovny a souhlasí se zpracováním svých osobních dat pro účely evidence v knihovnicko-informačních službách. Platnost registrace pro tohoto uživatele je 5 let.
- Uživateli v kategorii „Zaměstnanec fakulty“ vystavuje průkaz Univerzita Karlova (vstoupí v platnost pravděpodobně od roku 2006). Uživateli v kategorii „Zaměstnanec FN Motol“ vystavují průkaz pracovnice ve Výpůjčním protokolu knihovny.
- Výpůjčka je uzavřena ve chvíli, kdy se elektronicky zaznamenají počítačem identifikační údaje z průkazu uživatele a identifikační údaje z dokumentu (čárový kód). Uživatel navíc stvrzuje každou svoji novou výpůjčku podpisem a datem na výpůjčním lístku.
- Za výpůjčku ručí uživatel, kterému byla výpůjčka poskytnuta. Při ztrátě či poškození výpůjčky je uživatel povinen škodu nahradit. Při zastarání nebo opotřebování dokumentu může být požádáno o odepsání dokumentu (schvaluje vedoucí knihovny).
- Uživatel má právo využívat internetový přístup ke svému čtenářskému kontu, určit si své heslo, prodlužovat, kontrolovat stav svých výpůjček.
- Speciální nebo grantové výpůjčky jsou půjčovány na dobu 2 let a to v počtu maximálně 60 dokumentů na osobu v každé kategorii. Poté je možno výpůjčky prodloužit anebo vrátit ve Výpůjčním protokole knihovny. Prodloužení je možné i prostřednictvím on-line katalogu u svého čtenářského konta.
- Při ukončení pracovního poměru musí uživatel vyrovnat své výpůjčky v knihovně některou z těchto forem:
a) převést své výpůjčky na jiného uživatele s jeho písemným souhlasem
b) vrátit výpůjčky zpět do knihovny
c) při ztrátě či poškození uhradit škody Teprve po vyrovnání všech závazků může být uživateli potvrzen výstupní list.
- Přednosta nebo vedoucí pracoviště odpovídá za zajištění kompletní evidence dokumentů, které jsou uloženy na pracovišti.
- Přednosta nebo vedoucí pracoviště může pověřit vybraného zaměstnance vlastní kliniky, ústavu nebo oddělení, který bude zajišťovat pro pracoviště kontakt a komunikaci s knihovnou. Jeho úkolem bude zejména:
a) předávat návrhy na objednávky do fondu DK
b) přebírat zaevidované dokumenty pro DK, zajistit podpis výpůjčních lístků daným
uživatelem ze svého pracoviště a vrátit je zpět do knihovny
c) vést evidenci převzatých dokumentů podle uvážení přednosty nebo vedoucího pracoviště
d) předkládat knihovně návrhy na vyřazování neaktuálních dokumentů z fondu DK
e) zapůjčovat dokumenty uložené v DK pro potřeby MVS
f) spolupracovat při revizích fondu DK